REVIEW: McCoy Tyner, Chris Potter & José James in Brussels

< Back

Saturday November 05, 2011

From Digg

McCoy Tyner, Chris Potter & José James in Brussels
By: Quincy Cloet

Gedurende een periode van zes jaar maakte McCoy Tyner deel uit van het befaamde John Coltrane kwartet. De pianist was naast Jimmy Garrison en Elvin Jones een van de vaste getrouwen van de saxofonist. De jarenlange samenwerking bracht niet enkel een intense persoonlijke band tot stand, maar betekende ook dat McCoy Tyner een zekere impact op het werk van Coltrane uit die periode had. De verbondenheid tussen de twee muzikanten voelt na al die jaren nog steeds diepgeworteld aan en het hoeft dus ook niet te verwonderen dat het concert van McCoy Tyner voor een groot deel is opgedragen aan Coltrane. De pianist bracht een hommage aan zijn oude bandleider, door fragmenten uit het album ‘John Coltrane en Johnny Hartmann’ voor het Brusselse publiek te brengen. Chris Potter kreeg de eer om de grootmeester opnieuw tot leven te weken, terwijl José James zich kon uitleven in de rol van zanger Johnny Hartman. Op papier een concert met grote ambities, dat uiteindelijk niet volledig de verwachtingen kon inlossen.

Onder het goedkeurend oog van menig jazzliefhebber, betraden Chris Potter (sax), Fransisco Mela (drums) en Gerald Cannon (bas) het podium. Oudgediende McCoy Tyner kreeg een aparte entree, terwijl van José James op dat moment nog even geen spoor was. Het eerste deel van het concert was volledig instrumentaal en werd aangevat met een indrukwekkende live-opvoering van ‘Fly With the Wind’. Een uitgeklede versie, zonder cello of violen, die het kwartet echter vanaf de eerste seconde op de kaart zette. Tyner gaf aanvankelijk nogal een trage en manke indruk, maar werd op slag vijftig jaar jonger toen hij een eerste maal de pianotoetsen beroerde. De man bleek niets aan frisheid ingeboet te hebben. Ook Chris Potter liet onmiddellijk een postieve indruk na, met een diepe warme ondertoon in zijn aantrekkelijk saxofoonspel. De groep startte met een lijvige compositie die zonder al te veel franjes en met veel klasse werd afgerond.

To read more click here